/
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
در راستای صرفه‌جویی در خرید شیرهای جدید و حفظ و نگهداشت بیت‌المال صورت گرفت:

موفقیت بزرگ برای کیمیا سازان پرگاس/ تعمیر و اصلاح شیرهای سماوری ۲۰ اینچ (Plug Valve)ساخت شرکت ۳Z توسط یک شرکت ایرانی

با توجه ‌به گزارش‌ها و اعلام نارضایتی از عملکرد ضعیف و نشتی شیرهای سماوری (Plug Valve) ساخت شرکت ۳Z کره جنوبی از سوی بهره‌برداران و مناطق مختلف عملیات انتقال گاز کشور در سال‌های اخیر، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در راستای صرفه‌جویی در خرید شیرهای جدید و حفظ و نگهداشت بیت‌المال اقدام به بررسی و انجام تعمیرات و اصلاحات موردنیاز بر روی شیرهای موردنظر کرد.
..
کد خبر : ۶۰۱۰۴

 

به گزارش نبض نفت شرکت کیمیا سازان پرگاس که از معتبرترین شرکتهای ایران در زمینه تست و تعمیر شیرهای صنعتی است به تازگی موفق شد شیرهای سماوری ۲۰ اینچ (Plug Valve)ساخت شرکت ۳Z

مربوط به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران را تعمیر و اصلاح کند که موفقیت بزرگی در این صنعت به شمار میرود و باعث حفظ بیت‌المال و سرمایههای کشور شد.

در همین راستا و برای تعمیر و اصلاح شیرهای مذکور تعدادی از مدیران و کارشناسان برجسته شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در شرکت کیمیا سازان پرگاس حضور یافته و بر فرایند کار نظارت داشتند که این اقدام شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز قابل تحسین است.

مهندس وحدتنیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس نیز از اعتماد شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به این شرکت ایرانی که با دانش و توان تخصصی جوانان این مرز و بوم در حال فعالیت است تقدیر کرد.

 مهندس وحدتنیا تاکید کرد که شرک کیمیا سازان پرگاس دانش فنی و تخصصی کافی را برای انجام کارهای بزرگ و مشابه دارد تا بتوانند مانع هدررفت سرمایههای کشور شوند.   

 به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، علی طاهری، مجری طرح سایر خطوط اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص اقدام‌های صورت‌گرفته در این خصوص گفت: با هماهنگی مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران و همکاری مدیریت تدارکات کالا و امور بازرسی فنی شرکت مقرر شد تا ۲ دستگاه از شیرهای موجود در انبار شهید طاهری در بزرگ‌ترین سایز رایج ۲۰ اینچ کلاس ۶۰۰ دسته بلند جوشی، به یکی از شرکت‌های صنعت تعمیر شیر، حمل و پس از بررسی دقیق و عیب‌یابی توسط آن شرکت اصلاحات موردنظر بر روی این شیرها؛ تحت‌نظر طرح سایر خطوط اصلی و فرعی، امور بازرسی فنی و مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز انجام شود.

 

 طاهری در ادامه با اشاره به گزارش‌ها و نارضایتی بهره‌برداران و مناطق مختلف عملیات انتقال گاز در خصوص عملکرد ضعیف و نشتی این شیرها، افزود: برند ۳Z یکی از سازندگان تخصصی شیرهای سماوری در دنیا محسوب می‌شود و در گذشته تعداد قابل‌توجهی از این کالا از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خریداری شده است که در حال حاضر یا در انبار در حالت انتظار برای تعیین تکلیف قرار دارند و یا در شرایط بهره‌برداری هستند که در حالت دوم به علت نشت گاز عمدتاً مورد اعتراض بهره‌برداران قرار گرفته است. تعمیر و بازگردانی شیرهای مذکور به چرخه استفاده در پروژه‌ها به معنی احیای بیش از ۲۰۰ شیر در سایزهای مختلف از موجودی انبار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است.

 

 وی در ادامه اظهار کرد: با این دستاورد این آمادگی وجود خواهد داشت که حسب نیاز و هماهنگی شرکت انتقال و سایر واحدهای عملیاتی نسبت به تعویض و تعمیر شیرهایی که در حال بهره‌برداری هستند، اقدام لازم صورت گیرد تا علاوه بر جلوگیری از هدررفت منابع گاز کشور از محل شیرهای مورد بهره‌برداری، همچنین فشار گاز در خطوط نیز افزایش یابد.

 

تعمیر و اصلاح کلیه شیرهای برند فوق به دست صنعتگران داخلی

 

 در ادامه موسوی مدیر این پروژه با تشریح اهمیت این شیرها در صنعت گاز، گفت: پلاگ ولو یا همان شیر سماوری از سری ولوهای پرکاربرد در صنایع مختلف مخصوصاً صنعت نفت و گاز است. این شیرها قابلیت بالایی جهت کنترل دبی سیالات تحت شرایط گوناگون را دارند. الگوی طراحی این شیرها متکی بر چرخش پلاگ در داخل محفظه عبور سیال است. این چرخش مکانیکی پلاگ باید تحت شرایط روان، آب‌بندی شده و کاملاً مناسب با شرایط فیزیکی سیال باشد.

 

 ﺑﺪﻧﻪ اﯾﻦ ﺷﯿﺮﻫﺎ عموماً ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ ﻃﺮاﺣﯽ می‌شود تا ﺑﺘﻮان از مجرا بند ﻣﺨﺮوﻃﯽ ﯾﺎ استوانه‌ای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد. مجرا بند اﯾﻦ ﺷﯿﺮﻫﺎ دارای ﯾﮏ حفره ﺑﺮای ﻋﺒﻮر ﺟﺮﯾﺎن است که ﺑﺎ ﭼﺮﺧش ۹۰ درجه‌ای دسته شیر، ﻗﺴﻤﺖ ﺳﻮراخ ﺷﺪه مجرا بند ﺑﺎ ورودی و ﺧﺮوﺟﯽ ﺷﯿﺮ در ﯾﮏ راﺳﺘﺎ ﻗﺮار می‌گیرند و ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎز ﺷﺪن ﻣﺴﯿﺮ می‌گردد. به دلایلی شیرهای خریداری شده از برند ۳z در هنگام بهره‌برداری دچار نشت گاز شده‌اند که تعمیر آنها در دستور کار قرار گرفت.

 

گفتنی است الزامات و محدودیت‌های مدنظر در کلیه مراحل تعمیر و اصلاح شیرهای مزبور با در نظر گرفتن موارد ذیل بوده است:

  • ایجاد کمترین تغییر در شیر تا حد ممکن
  • ایجاد کمترین ریسک در تعمیر شیرها مذکور و دستیابی تعمیر موفق با بالاترین احتمال موفقیت
  • تهیه دستورالعملی قابل‌استفاده جهت کلیه شیرها با مشخصات مشابه (سماوری و از برند ۳Z)​
    · پرهیز از انجام جوشکاری بر روی پلاگ یا بدنه تا حد ممکن

 وی در ادامه افزود: پس از عیب‌یابی فرایند اصلاحات بر روی بدنه و پلاگ انجام شد و مراحل تعمیر بر اساس استانداردهای API ۵۹۹ IGS-M-PL-۰۰۲-۱(۷) و API ۶D با بررسی محل نشتی شیرها دﻣﻮﻧﺘﺎژ، تمیزکاری، تست‌های حرکت و عملکردی (Function Test)، ﺗﺴﺖ اﺟﺰا آب‌بندی و اﺟﺮای ﻋﻤﻠﯿﺎت ماشین‌کاری، اﻋﻤﺎل پوشش‌های محافظتی ﺧﺎص باتوجه‌به ﻧﻈﺮ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ و ﺻﺪور گواهی‌نامه و ﺗﺴﺖ ﺷﯿﺮها و ضمانت‌نامه‌های لازم انجام پذیرفت.

 

 موسوی در خاتمه با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های داخلی افزود: در پلاگ‌ها از پوشش ENP (آبکاری نیکل فسفر) به دلیل سختی و مقاومت خوب در برابر خوردگی، سایش و پوشش PTFE جهت آب‌بندی بیشتر و افزایش یکنواختی سطح پلاگ استفاده و با ارائه شرح کار و دستورالعمل اصلاح شیرهای مزبور در واقع راه‌حلی جامع جهت تعمیر و اصلاح کلیه شیرهای برند فوق به دست صنعتگران پر تلاش داخلی تهیه شد.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر