/
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸

حاشیه‌های مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالايش نفت شيراز

پرداخت‌های خارج از عرف به اعضای هیئت مدیره شرکت پالايش نفت شيراز باعث اعتراض و به وجود آمدن حاشیه در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت شد.
کد خبر : ۵۵۷۷۹

حاشیه‌های مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالايش نفت شيرازبه گزارش نبض نفت مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالايش نفت شيراز با حضور 86 درصد از سهامداران و هیئت مدیره شرکت در شیراز برگزار شد.

حمیدرضا دهقان مدیر عامل این شرکت با اشاره به شعار سال 1402 با عنوان «رشد تولید و مهار تورم» گفت: خوشبختانه “شراز” سال گذشته در این راستا خوش درخشیده و افزایش تولید از اهم فعالیت‌های این شرکت است.

وی افزود: پالایشگاه شیراز با تولید روزانه 60 هزار بشکه، 3 درصد ظرفیت پالایش کشور را داراست؛ اما تنها 37 درصد از سوخت استان فارس را تامین می‌کند.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت شیراز افزود: این شرکت در سال 1401حدود 54 درصد افزایش فروش را تجربه کرد که علاوه‌بر رشد نرخ ارز و نفت ناشی از افزایش مقدار پالایش به میزان حدود 5 درصد نیز می‌باشد.

وی ادامه داد: سود خالص پالایشگاه در سال گذشته 61 درصد نسبت به سال 1400 رشد داشته است؛ همچنین تولید کل فرآورده‌ها 7درصد رشد داشته است و در فرآورده‌های ویژه 14درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

دهقان با اشاره به پروژه‌های کیفی‌سازی این شرکت گفت: این دست پروژه‌ها پیشرفت خوبی داشته است؛ با انجام پروژه‌های کیفی‌سازی “شراز” اولین پالایشگاهی خواهد بود که از قانون تنفس خوراک برنامه توسعه استفاده خواهد کرد.

وی افزود: پیشرفت فعلی پروژه 90 درصد است و تا آذر ماه 1403 به بهره‌برداری خواهد رسید.

دهقان با بیان اینکه افزایش قیمت نرخ خوراک، یکی از چالش‌های جدی برای مجموعه پالایشی است، گفت: اگر پیشرفت ماهانه 3 درصدی پروژه کاهش نفت کوره تأیید نشود، تخفیف نفت خام حذف می‌شود. این کار به صلاح و منطقی نیست و باید راه حل بهتری برای آن پیدا کنیم.

وی افزایش ظرفیت اولیه از 40 هزار به 60 هزار بشکه در بخش اتمسفر خبر داد و گفت: در اورهال 1402 با ایجاد تغییراتی در واحد خلاء، شرکت توانست ته مانده تقطیر اتمسفریک را در تقطیر خلاء جذب نماید که باعث صرفه‌جویی در احداث برج خلاء جدید خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال رایزنی با شرکت‌های دانش بنیان برای یافتن راهکاری برای جذب HVGO در واحد آیزوماکس هستیم، تا بتوانیم به نفت کوره زیر ۱۰ درصد برسیم و امیدواریم در نهایت از این پروژه، سالانه 18 میلیون دلار سود به شرکت برسد.

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالايش نفت شيراز، تقسیم سود 2940 ريال به ازای هر سهم تصویب شد.

در خلال برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالايش نفت شيراز یکی از سهامداران مطابق ماده 72 لایحه قانون تجارت مجمع‌های عمومی، در خصوص ماده 10 گزارش حسابرسی صورت‌های مالی مندرج در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام (سال مالی منتهی به 29 اسفند 1401) و پرداختی‌های هیات مدیره ایراد گرفت. این سهامدار گفت پرداختی‌های هیات مدیره مغایر با ماده 132 قانون تجارت است و ایرادات خود را به شرح ذیل به استماع هیات مدیره و سهامداران رساند:

  • در خصوص ماده 10 گزارش حسابرسی صورت‌های مالی با توجه به فروش‌های انجام شده به شرکت پتروشیمی تبریز کمتر از نرخ‌های رقابتی (بورس انرژی) بوده است و این امر نشان دهنده شرایط نامناسب تجاری و طی شدن روال غیرعادی عملیات شرکت انجام گرفته و مستندات حاکی از این است که گروه گسترش نفت و گاز پارسیان همزمان سهامدار عمده فروشنده و خریدار است!!! با توجه به فروش محصولات کمتر از نرخ‌های رقابتی، این امر موجبات اضرار به سهامداران جزء می‌گردد و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به دلیل دارا بودن سهام شرکت پتروشیمی تبریز آسیبی در این خصوص نمیبیند.
  • با توجه به قوانین جاری و ساری در کشور هیچ هیات مدیره‌ای نمی‌تواند بدون مجوز مجمع عمومی اقدام به تصویب و دریافت وجه نماید. چرا هیات مدیره در دو مرحله سال 1400 حدود 780 میلیون تومان و سال 1401 حدود 650 میلیون تومان بابت سنوات به یکی از اعضای هیئت مدیره پرداخت کرده است؟ در حالی که ایشان عضو هیات مدیره شرکت پالایش نفت شیراز و کارمند این شرکت می‌باشند. این پرداخت در شرایطی انجام شده که به تقاضای سایر کارکنان شرکت جهت دریافت سنوات پایان خدمت هیچ ترتیب اثری داده نشده است. آیا این اقدام هیأت مدیره و مدیرعامل مصداق سو استفاده از مقام تلقی می‌گردد؟ آیا این موضوع به اطلاع بازرسان و حسابرسان مالی شرکت رسیده است؟

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر