/
۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹

اشتغالزایی و جذب سرمایه گذاری رهاورد افتتاح طرح ها در مناطق آزادو ویژه

امروز ۲۵ دی ماه و در چهل و یکمین برنامه های جهش تولید، رییس جمهوری با افتتاح ۶۱ طرح تولیدی، صنعتی، تجاری و زیر ساختی به ارزش ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی برای سه هزار و ۲۰۰ نفر برگ زرین دیگری به کتاب توسعه اضافه شد تا بار دیگر شاهد رونق و تحرک بیشتر این مناطق باشیم.
کد خبر : ۳۴۴۴۴
نبض نفت - مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همواره به عنوان یکی از قطب های اصلی و پیشران اقتصاد کشور محسوب می شود و نقش مهمی در رشد و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور دارد و از طرفی این مناطق پلی برای پیوند اقتصادی کشور با اقتصاد های مطرح و بین المللی محسوب می شود .

مناطق آزاد کشور در سالهای اخیر بر اساس اهداف خود یعنی تسریع در امور زیر بنایی ،رشد و توسعه اقتصادی، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی،  توجه به زیر ساخت ها ،عمران و آبادانی، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال سالم و بازار مولد  و حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای شاهد اقدامات ارزشمندی بوده است .

رییس جمهوری در شهریور ماه امسال و  در نخستین بهره برداری از طرح های ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه مناطق آزاد تحرک جدیدی به خود گرفته است بر ضرورت تسهیل روند سرمایه گذاری  در این مناطق تاکید کرد.

دکتر روحانی همچنین به رییس مناطق آزاد و به مدیران این مناطق تاکید کرد که تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری  فراهم کنند.

 مناطق آزاد در طی سالهای گذشته و با وجود تنگناهای اقتصادی ، تحریم ها و مشکلات ،توانسته اند در حوزه صادرات غیر نفتی اقدامات چشمگیری انجام دهند و به عنوان بزرگترین پشتوانه های اقتصادی و موتور توسعه با سازماندهی هوشمندانه وظیفه خود را در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی ایفا کنند .

در «چهل و یکمین هفته از برنامه های افتتاح با عنوان «تدبیر و امید برای جهش تولید » دکتر حسن روحانی رییس جمهوری با بهره برداری از ۶۱ طرح تولیدی ، صنعتی ، تجاری و زیر ساختی کلان ملی به ارزش ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت ارتباط تصویری در استان‌های هرمزگان، گیلان، بوشهر، قم، ‌ آذربایجان شرقی و مرکزی برگ زرین دیگری را به کتاب توسعه اضافه کرد تا بار دیگر شاهد رونق و فعالیت بیشتر در این مناطق باشیم .

بهره برداری از طرح های توسعه ای در این مناطق ، بیانگر تلاش و عزم جدی دولت برای رونق فضای کسب و کار در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی و دست یابی به اهداف جهش تولید در سال جاری و همچنین افزایش توان صادراتی، درآمدهای ارزی و اشتغال بیشتر است.

روحانی: شرایط را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کنیم

رییس جمهوری امروز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: شفافیت و عدم حضور و چهره به چهره شدن و خدمات را از طریق الکترونیکی دریافت کردن یک اصل بسیار مهم بر ما در این دولت است که می تواند سرعت کار را زیاد کند و هم جلوی فساد احتمالی گرفته شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: سرمایه گذاری مردم در مناطق آزاد تحول بسیار مهمی است که خدمتی ارایه دهند یا دریافت کنند و  اینکه گفته شد برای سرمایه‌گذاری نباید حضور داشته باشند و بتوانند از طریق سیستم الکترونیک خدمات را دریافت کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: این که ۳۰ روزه پاسخ نهایی متقاضی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد داده می‌شود و در آینده ۲۰ روزه می‌شود. امروز   ۷۰ درصد خدمات به مردم به این شیوه ارائه می‌شود که تا پایان دولت صددر صدخواهد شد که این بسیار امیدوار کننده است. بنابراین مناطق آزاد در این زمینه فعال‌تر شوند.

روحانی گفت: بخش خصوصی باید فعال و در صحنه باشد چرا که اساس اقتصاد کشور بخش خصوصی است . دولت باید تسهیل کننده باشد و حمایت و کمک کند و این بسیار جالب توجه است که بتوانیم در همه مناطق آزاد و سراسر کشور در سرمایه گذاری‌ها شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی فعال شود.

رشد ۵۷ درصدی جذب سرمایه در مناطق آزاد در ۹ ماهه امسال

 دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در چهل و یکمین برنامه افتتاح «جهش تولید» که با حضور ویدیو کنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح شد،گفت: میزان سرمایه‌گذاری جذب شده در مناطق آزاد از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه افزایش ۵۷ درصدی داشته است.

مرتضی بانک افزود: با وجود چالش‌های ناشی از مشکلات ارزی، گمرکی و مالیاتی، محدودیت‌های ناشی از تحریم ها و کرونا،  مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دستاوردهای ارزشمندی در حوزه سرمایه‌گذاری داشتند.

به گفته وی، میزان سرمایه‌گذاری داخلی جذب شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال ۹۲ تا به امروز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان و ۲۸.۵ میلیارد دلار بوده و بیش از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیز محقق و از پروژه‌های آن نیز بهره‌برداری شده است.

وی تاکیدکرد:‌ میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دو دولت تدبیر و امید افزون بر ۱۳۹ میلیارد دلار بوده و دست‌کم ۴۰ میلیارد دلار نیازهای سرزمین اصلی نیز از طریق تولیدات این مناطق تامین شده است. واردات از خارج کشور نیز در این دوره فقط ۴۷ میلیارد دلار بوده و تراز مثبت تجارت خارجی ۹۲ میلیارد دلاری را نشان‌می دهد.

افتتاح ۲۷ طرح در قشم و بهره برداری از پالایشگاه نفت خام فوق سنگین

۲۷ طرح مختلف در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و گردشگری در شهرستان قشم با اعتبار بیش از ۲۴۰ میلیون دلار و ۱۷ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال در مراسمی روز پنجشنبه از طریق ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم گفت: با بهره برداری از این طرح‌ها  ۹۱۴ فرصت شغلی در پنج حوزه شامل نفت، گاز و انرژی، تولیدی، شیلاتی و گردشگری ایجاد می‌شود.

حمیدرضا مومنی افزود: در بخش صنعت نفت، گاز و انرژی، طرح پالایشگاه نفت خام فوق سنگین در زمینه تولید قیر و طرح تامین پیش‌نیازهای مورد استفاده در تولید قیر در مجموع با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون دلار به بهره برداری رسید.

 رییس جمهوری همچنین طرح پالایشگاه نفت خام فوق سنگین در زمینه تولید قیر و طرح تامین پیش‌نیازهای مورد استفاده در تولید قیر را با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون دلار افتتاح کرد.

این پالایشگاه نفت خام سنگین با سرمایه‌گذاری ۱۶۴ میلیون دلار و در مساحتی به وسعت ۶۴ هکتار، ساخته شد که ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه قیر در روز را دارد.در طول ساخت این طرح، یک هزار و ۱۰۰ نیرو مشغول به کار بودند و با افتتاح آن ۲۵۰ نفر  به‌صورت ثابت در این پالایشگاه فعالیت خواهند کرد.

تولید محصولات باکیفیت بالا مطابق با استانداردهای یورو ۲۰۰۵، کاهش آلودگی محیط‌زیست، بهره‌وری انرژی، کمک به ارتقا صادرات از اهداف ساخت این طرح است.

افتتاح ۲ هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال طرح شیلاتی در قشم

همچنین در این جزیره  هشت طرح درحوزه شیلات و پرورش آبزیان را با سرمایه‌گذاری ۲ هزار ۹۹۶ میلیارد ریال به ثمر نشست.در زمان احداث و اجرای این طرح‌ها ۲۰۰ نفر در آن‌ها اشتغال داشتند و با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۴۲۶ نفر فرصت شغلی ایجاد

مرحله اول ۲ طرح پرورش ماهی در مجموع با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۶۷۳ میلیارد ریال و  ظرفیت تولید ۶ هزار تُن ماهی در سالبه بهره برداری رسید که با افتتاح آن ۱۰۴ نفر مشغول فعالیت ثابت شدند.

همچنین ۶ مجموعه پرورش میگو در مجموع با سرمایه‌گذاری یکهزار ۳۲۳ میلیارد ریال، ظرفیت پرورش ۱۲۰ تُن  میگو را داراست و با بهره برداری از آن ۳۲۲ فرصت شغلی ایجاد شد.

افتتاح سه طرح  در منطقه ویژه اقتصادی کاوه و ایجاد ۳۶ هزار شغل

سه طرح زیرساختی، عمرانی و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه از توابع شهرستان ساوه امروز با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری افتتاح شد.

 برای افتتاح این طرح ها در مجموع سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و در مجموع ۳۶ هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.

راه اندازی ایستگاه اختصاصی راه آهن در منطقه ویژه اقتصادی یکی از طرح های راهبردی است که برای به نتیجه رسیدن آن یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

پروژه خط انتقال آب برای تامین نیاز حدود ۶۰۰ کارخانه مستقر در شهر و منطقه ویژه اقتصادی کاوه نیز امروز به بهره برداری رسید که در مجموع ۱۲ میلیارد ریال هزینه در پی داشت.

بهره برداری از ۲ انبار مسقف و روباز با ظرفیت ۱۳۰ هزار مترمربع را سومین پروژه افتتاحی بود که برای ساخت این انبارها که از بزرگترین مجموعه انبار در مناطق ویژه اقتصادی کشور محسوب می شود در مجموع یک هزار و ۶۰۰ میلیون اعتبار هزینه شده است.

افتتاح سه طرح صنعتی و خدماتی در منطقه ویژه پارس با سرمایه گذاری ارزی

در چهل و یکمین برنامه افتتاح جهش تولید، سه طرح صنعتی و خدماتی با سرمایه‌گذاری ارزی پنج میلیون یورو و ۳۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی افتتاح شد.

 این طرح‌های تولیدی و خدماتی با حمایت این سازمان به عنوان متولی و حامی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارس برای  پشتیبانی از صنایع نفت و گاز و ایجاد اشتغال پایدار اجرا شده‌است.

 شرکت پترودوار کیش برای تولید و تعمیر تجهیزات دوار و ساخت تجهیزات مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و انرژی با ظرفیت تولید ۲۳ کمپرسور رفت و برگشتی، تامین ۱۴ هزار قطعه یدکی همه کمپرسورهای گاز و دبی کمتر از ۶۰ تا  بیش از ۱۲۰ مترمکعب در ساعت اجرا شده‌ است.

 طرح پترو گاز خلیج فارس تولید کننده سازه‌های فلزی و انواع مخازن پالایشگاهی و پتروشیمیایی و طرح پتروبهار کنگان که برای انجام خدمات سوخت رسانی اجرا شده از جمله دیگر پروژه‌های افتتاح امروز با دستور رئیس جمهوری در منطقه ویژه پارس است.

 ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری این سه طرح از سوی بخش خصوصی انجام شده و سازمان منطقه ویژه به عنوان متولی زیرساخت‌ها تسهیلات مورد نیاز آنها را تامین کرده‌است.

براساس برنامه ریزی انجام شده پروژه توسعه‌ای طرح پترو دوار کیش نیز بزودی شروع می‌شود که با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال برای ۱۳۳ نفر در منطقه ویژه اقتصادی پارس (استان بوشهر ) فراهم می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان پایتخت انرژی کشور در مساحت ۴۶ هزار هکتار در استان زرخیز و ساحل نیلگون خلیج فارس واقع شده است که در این منطقه با وجود میدان مشترک گازی، ۱۳ مجتمع پالایشگاهی و قریب ۴۵ پتروشیمی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلار و اشتغال زایی بیش از ۷۰ هزار نفر مسئولیت استخراج و پالایش ذخایر خدادای نفت و گاز را برعهده دارد.

تاکید رییس جمهور بر اتمام پروژه راه آهن رشت به بندر کاسپین

در آیین افتتاح ۱۸ طرح سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی رییس جمهور بر اتمام پروژه اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین تاکید کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه کار بسیار بزرگی در منطقه آزاد انزلی و بنادر آن بندر انزلی و کاسپین در حال انجام است از استاندار گیلان خواست تا با هماهنگی وزیر راه و دکتر بانک این پروژه استراتژیک را با همه توان به صورت سه شیفت  تا اوایل سال آتی به پایان برساند.

از ۳۲ کیلومتر مسیر خط آهن رشت -کاسپین حدود ۶ کیلومتر ریل گذاری شده است.تاکنون ۳۲۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل و راه اندازی آن اعتبار نیاز است.

راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر